Naar Bukit Lawang en jungle trekking

14 juli 2017 - Bukit Lawang, Indonesië

Gisteren moesten we om 9.00 uur paraat staan voor de reis naar Bukit Lawang. De meiden hadden heerlijk geslapen. Wij waren rond 3.00 uur klaarwakker. Toch last van de jetlag. We begonnen de dag met een citytour door Medan. Ik blijf mij verbazen over de drukte hier. Gedurende de 3 uur durende citytour nagenoeg constant file gereden. Maar het was leuk om dit gedaan te hebben. In Medan zijn nog behoorlijk wat Nederlandse invloeden terug te zien. Dat vind je ook terug in de namen. Het postkantoor heet hier kantoor post. De wasstraat (of beter een plek met een tuinslang waar je je auto kunt wassen heet 'doorsmeer'.

Één van de eerste stops was het paleis van de sultan. Van binnen niet heel bijzonder. Het leek ook bijna wel of wij het enige bijzondere waren dat er te zien was. We waren nog niet binnen of wij werden al gevraagd om op de foto te gaan. Binnen ging dat ook in een constante stroom door. We hebben heel wat familieportretten 'opgeleukt'. Ook wanneer we in de auto zaten of even naast de auto stonden, trokken we heel wat aandacht. Nou ja, de meeste aandacht ging uit naar Lianne. Er hebben heel wat jonge mannen bijna andersom op de scooter gezeten. Na het paleis van de sultan nog naar de grootste moskee van de stad geweest. Daar moesten Lianne, Fleur en ik een hoofddoek om om naar binnen te mogen. Sumatra is voor het grootste deel islamitisch. De moskee horen we dan ook meerdere keren per dag. Vanmorgen werden we ook al rond 4.30 uur gewekt door de oproep voor het ochtendgebed.

Na nog wat andere dingen bekeken te hebben, verlieten we rond het middaguur het drukke Medan. Het was zo ook wel genoeg. Onderweg naar Medan eerst nog wat gegeten. Tot nu toe is het voor ons veel nasi. Op zich wel lekker, maar het kan niet tippen aan bijvoorbeeld het Thaise eten. De nasi vinden de meiden op zich ook nog wel lekker, maar als ze de kans krijgen nemen ze toch iets Europees. Met Fleur blijft het een beetje een gevecht om wat eten naar binnen te krijgen.

Hoe verder we van de stad verwijderd waren, hoe mooier het werd. Een mooi landschap met hier en daar huizen of wat dorpjes. Mooi om te zien hoe de mensen hier leven. Net als in andere Aziatische landen veel op straat. Mensen zitten op een bankje of op de stoep voor hun huis wat te praten, de kinderen spelen met wat ze hebben en er wordt volop gezwaaid naar ons. De mensen zijn ontzettend vriendelijk. Wat een verschil met het Nederlandse drukke leven.

Een uurtje voordat we bij Bukit Lawang aankwamen, werden we er door een busje op gewezen dat we een lekke band hadden. Niet gek, want de weg was echt een drama. Daar waar de chauffeur in Medan zijn best moest doen om alle scooters die kriskras door het verkeer rijden te ontwijken, moest hij hier zijn best doen om alle kuilen en gaten in het wegdek te vermijden. Gelukkig hielp de chauffeur van het andere busje met het verwisselen van de band en konden we snel verder. Rond een uur of 3 kwamen we aan in Bukit Lawang. Via een hangbrug over de rivier moesten we naar ons hotel lopen. De hotelkamers zijn hier echt basic en zonder warm water. Even wennen na de mooie accomodaties die we nu al hebben gehad. Maar op zich doet het wel gemoedelijk aan. Nadat we ons geïnstalleerd hadden en wat uitgerust waren, zijn we wat gaan drinken in het restaurant en later wat gaan eten. Om 19.30 kwam onze chauffeur de gids voor vandaag voorstellen. Een leuke en enthousiaste jongen. We hadden een jungletocht voor 3 uur op het programma staan, maar hij wist ons over te halen dit te upgraden naar een tocht van 6 tot 7 uur. We zouden dan wat dieper de jungle in gaan met meer kans om Oerang oetans te spotten, een lunch in de jungle krijgen en aan het eind van de tocht met rubber banden de rivier afzakken zodat we niet dezelfde weg terug hoefden te lopen. We hebben de meiden laten beslissen en die waren direct voor. Dat ze dan een stuk langer door een warme en klamme jungle moesten sjouwen boeide niet. Dat was besloten dus.

Vanmorgen moesten we dus vroeg op voor onze jungle trekking. Dat was best lastig. Vannacht weer slecht geslapen. Dit keer lag het niet aan de jetlag, maar aan bedden. De bedden zijn hier niet al te goed. Daarbij veel geluiden vanuit de jungle en een of andere eend die naast ons huisje flink lawaai aan het maken was. Maar goed, om 8.00 uur waren we klaar voor de start. Onze gids Lilix stond ons al op te wachten. Achter ons hotel konden we direct de jungle in. Al snel kwamen we de eerste apen tegen. Nog geen oerang oetans, maar toch leuk. Ze kwamen vrij dicht bij ons. Daarna een stukje rubberplantages en daarna de echte jungle. Sumatra heeft nog een tropisch regenwoud. Erg mooi! De eerste oerang oetans kwamen we ook al snel tegen. Niet helemaal wild, maar semi-wild zoals ze dat hier noemen. Het zijn veelal dieren die in gevangenschap hebben geleefd en later bij het Oerang utan opvanghuis zijn geplaatst. Daar zijn ze voorbereid op het leven in de jungle en later uitgezet. De dieren zijn dus gewend aan mensen en komen graag een stukje banaan halen. De meiden vonden het reuze leuk. Daarna even pauze met lekker vers fruit. We werden goed verzorgd. Het was een pittige tocht. Een flinke klim omhoog en naar beneden via glibberige paden. Gelukkig veel boomwortel en lianen waaraan je je nog enigzins kon vasthouden. De meiden hadden nergens last van en liepen goed door. Richting het einde van de trekking kwamen we bij een watervalletje waar we even gepauzeerd hebben. Daarna moesten we het stroompje oversteken. Aan de overkant gleed ik echter uit op een glibberige rots en viel een stukje naar beneden het rotsachtige stroompje in. Gelukkig had ik een rugzak op. Dat dempte mijn val een beetje want ik viel op mijn rug. Wel kletsnat en helaas de grote camera ook wat vochtig. Gelukkig zat hij wel in de hoes. Er zit wat vocht in de zoeker, maar verder valt het mee. Maar even niet gebruiken en hopen dat hij het weer doet als het vocht weggetrokken is. Gelukkig hebben we ook onze nieuwe kleine onderwatercamera nog, die ook prima foto's maakt. Mijn knie en arm heb ik wel wat bezeerd. Na deze zwempartij was het nog een klein stukje lopen naar de lunchplek. Daar was een mooie waterval en zijn de meiden het water ingegaan. Daarna een heerlijke lunch met nasi, kip en verse ananas. Vanaf de lunchplek nog een klein stukje lopen naar de plek van waaruit we met een rubber vlot de rivier gingen afdalen. Dat was ontzettend leuk en bovendien heerlijk verfrissend! Na de nodige stroomversnellingen kwamen we weer terug in Bukit Lawang. Onze kleding was behoorlijk vies geworden dus eerst even uitgewassen en zelf ook even opgefrist. Net wilden we even het dorpje inwandelen, maar ineens werden we getrakteerd op een enorme tropische regenbui. Zo hard heb ik het nog nooit zien regenen. We zitten natuurlijk ook in het tropisch regenwoud. Na de regenbui is Edwin met de meiden nog even het dorpje ingegaan. Lianne had een scheur in 1 van de 2 lange broeken die ze bij zich heeft. Dat moest dus even gerepareerd worden. In het dorpje zelf was geen kleermaker, maar wel een klein stukje verder op. Er werd snel een tuk tuk voor ze geregeld. De broek is daar keurig gemaakt. De rekening: 20.000 Rupiah. Dat is omgerekend € 1,20.

Het was een erg leuke dag! Morgen gaan we raften. Ik ben benieuwd!

1. Miriam:
    14 juli 2017
    Poeh wat een verhaal. Ik schok even toen ik las dat je gevallen was. Het zou je gebeuren zeg... Maar wat een avontuur weer ;-) Leuk om te lezen!
  2. Joke Sonneveld:
    14 juli 2017
    Geweldig om je reisverhalen te lezen.
    Wees wel een beetje voorzichtig hè, je vakantie is net begonnen.
  3. Annemarie:
    14 juli 2017
    Ik had het niet moeten zeggen dat je voorzichtig moest doen, hoe is het nu, alles goed gegaan of nog pijn , vandaag een rust dag gehad?