Pemutaran

25 juli 2017 - Pemuteran, Indonesië

Gisteren om 9.30 stond Yasa klaar bij ons hotel Desa Visesa om ons naar de volgende bestemming, Pemutaran, te brengen. Met enige tegenzin verlaten we dit mooie plekje. Onderweg naar Pemutaran heeft Yasa ons diverse mooie plekjes laten zien. We begonnen met een monkey forest. Daar waren we in Ubud niet aan toe gekomen. We hadden Yasa gevraagd of we hier nog even langs konden rijden, maar hij wist nog een beter plekje gaf hij aan. Minder toeristisch en de apen zouden vriendelijker zijn. Dat laatste klopte. Als je echter even niet oplette, klommen ze langs je benen omhoog en zaten ze op je schouder of op je hoofd. Bij mij gebeurde dat als eerste en omdat het onverwachts was, schrok ik daar even van. Maar goed, ze deden niets en de begeleider gaf ze dan wat nootjes. Daar is het ze natuurlijk ook om te doen. Het volgende slachtoffer was Lianne. Die vond het echter alleen maar leuk. Fleur vond het helemaal niets en is snel naar de auto terug gegaan.

De volgende stop was eigenlijk de mooiste. In een dorpje nog niet zo ver van Ubud vandaan lagen langs de kant van de weg rijstkoekjes te drogen. Deze worden voornamelijk gebruikt voor de dagelijkse offers. De hindoeisten offeren 2 keer per dag, één keer aan het begin van de dag en één keer aan het einde. Je ziet de mensen dit overal doen. Langs de weg en op de stoep etc. zie je diverse kleine offermandjes liggen. In het dorp waar wij waren, maken ze dus de rijstkoekjes voor het offeren. Ieder dorp heeft zo zijn eigen specialiteiten. De verschillende families wonen hier samen op één woonerf. Op het woonerf van de familie staan diverse kleine woningen en altijd een familietempel waar dagelijks geofferd wordt. Wij mochten bij een familie binnen kijken. Mooi om te zien met hoeveel eenvoud de mensen hier nog kunnen leven. En wat zijn ze vriendelijk! Ze laten je graag zien wat ze maken.

Verder hebben we onderweg een kruidentuin bezocht en een tempel. In de kruidentuin dachten we ook wat verschillende fruitsoorten te kunnen zien, maar het was een hele korte rondleiding met als doel ons de Luwakkoffie te laten proeven. Dat hadden we al tijdens de fietstocht gedaan dus dat hoefde voor ons niet nog een keer. De prijs die ze hiervoor vragen is ook ronduit belachelijk. Voor de vorm hebben we nog maar wat kruidenthee geprobeerd en een zakje gekocht. De tempel die we daarna bezochten, was wel mooi. Wel erg druk daar.

Aan het einde van de middag arriveerden we in Pemutaran. Weer een mooi hotel aan het strand. De badkamer is buiten achter ons huisje. Ook buiten douchen, best leuk. Nadat we ons geïnstalleerd hadden, hebben we eerst wat gedronken bij het strand en daarna hebben Edwin en Fleur even gezwommen. Daarna lekker gegeten in een restaurantje buiten het hotel. Edwin Indonesisch, Lianne en ik pizza en Fleur een kipburger. Normaal eet ik tijdens een Aziëreis eigenlijk geen Europees eten, maar ik ben geen fan van de Indonesische keuken. Wellicht dat dit komt omdat ik goed ziek ben geweest. Ik ben in ieder geval blij als er wat anders te kiezen is. En de pizza smaakte nog goed ook!

Voor vandaag hadden we gisterenavond nog een snorkeltrip geregeld. Om 8.30 uur werden we opgehaald. Bij het ontbijt kreeg ik een stuk taart voor mijn verjaardag en er werd voor mij gezongen. Leuk! Toch een verjaardagsgevoel. Vanmorgen kreeg ik van Edwin en de meiden een uitgebreide massage voor vanmiddag in de spa van het hotel kado.

Om 8.30 uur werden we keurig op tijd opgehaald door 2 jongens van Fantastic diving. Eerst naar hun kantoor op de uitrusting te passen en daarna door naar de haven. Daar was nog een Zwitserse moeder met 2 dochters die met ons meegingen. Na een half uurtje varen gingen we voor anker bij Menjaran Island om te snorkelen. Prachtige vissen gezien! Het koraal is helaas grotendeels afgestorven, maar al met al was het mooi. Tussen de middag op het eilandje geluncht en daarna nog een keer snorkelen. Het was een mooie en leuke tocht.

Om 14.30 uur waren we weer terug in het hotel. Even snel douchen om het zoute water af te spoelen en om 15.00 uur moest ik mij melden voor de massage en faciliteren behandeling van 2 uur. Edwin heeft ook maar snel een uurtje massage geboekt. De meiden doken het zwembad in. Na de heerlijke massage een cocktail gedronken en ons klaar gemaakt voor het eten. We hebben in het restaurant van het hotel gegeten. Mooie sfeervolle tafeltjes aan het strand. Er stond kreeft op de kaart. Mijn favoriete eten, dus dat kan ik zeker op mijn verjaardag niet aan mij voorbij laten gaan. Ook maar een fles witte wijn besteld. Mijn eerste wijntje deze vakantie. Heerlijk! Als dessert nog een stuk taart met kaarsje erop. Een topavond!

1. Joke Sonneveld:
    25 juli 2017
    Dit hotel doet niet veel onder voor die andere lijkt me zo, hier heb je de zee heel dichtbij.
    En hier hebben ze tenminste kreeft
  2. Annemarie:
    25 juli 2017
    Te gek heb je toch weer kreeft kunnen eten,
    En het snorkelen is toch ook te gek , mooie vissen.
    Volgens mij vond lianne het te gek, fleur heeft niet
    gesnorkeld? En lekkere massage, wat weer een vakantie geweldig xxx