Lovina

27 juli 2017 - Lovina Beach, Indonesië

Gisteren moesten we ons mooie plekje in Pemutaran al weer verlaten. Ik heb mij voorgenomen dat als we nog eens zo'n reis gaan maken, we vaker ergens 3 nachten op een plekje blijven. Nu hebben we iedere dag wel een programma. Het zou lekker zijn eens een dagje helemaal niets te doen en lekker te luieren. We hebben nog gekeken of we iets in het reisschema kunnen omgooien, maar de hotels zitten vol.

Dus volgens ons oorspronkelijke programma door naar Lovina. Lovina is een plaatsje in het Noordwesten van Bali. Het heeft een strand van vulkaanzand, het zand is daardoor niet wit maar grijs. We hadden Yasa al wel gezegd dat we niet eerder dan 10.00 uur weg wilden. Een beetje rustig aan dus.

Onderweg naar Lovina hebben we een boeddhistische tempel en klooster (Brahma Vihara Ashmara) bekeken. De Brahma Vihara Ashmara is het enige Boeddhistische klooster in Bali. Bali is voornamelijk hindoeïstisch. De bouwstijl van het klooster is zowel Boeddhistisch als Hindoeistisch. Heel apart. In de tuin is een mini Borobudur replica te zien. Ik vond dit een mooie en indrukwekkende tempel. Het boeddhisme vind ik sowieso een bijzondere levenswijze. Ook de meiden vonden dit wel mooi om te zien. Warm was het wel. Gelukkig was er een klein winkeltje waar verpakt waterijs te krijgen was. Dat ging er wel in bij de dames.

Daarna door naar de Banjar hot springs. We hadden eigenlijk gezegd dat we dit wel over wilden slaan, maar volgens Yasa mochten we dit niet missen. Op zich was het wel aardig. In het natuurlijk verwarmd water kun je lekker badderen. De lichte zwavelgeur moet je dan wel voor lief nemen. Het water is bruin en de grond een beetje glibberig. Niet helemaal mijn ding, maar ik ben er toch maar ingegaan. Het zou heel goed voor onze huid zijn, zei Yasa. De baden zelf zijn op zich wel mooi. Het ligt in een tuin met planten en bomen. De fonteinen zijn de monden van slangen. Het zag er wel mooi uit. Daarna wilde Yasa ons eigenlijk nog de watervallen laten zien. Lianne en Fleur wilden echter liever naar het hotel. De watervallen hebben we dus maar overgeslagen.

We waren aangenaam verrast door het hotel Starlight Lovina. Op zich heeft dit hotel wel een goede score op zoover, maar op tripadvisor waren de reacties wisselend. Een klein complexje met 7 bungalows, gelegen aan het strand. Het zag er leuk uit. Nadat we ons in de kamers hadden geïnstalleerd, even gezwommen en daarna gegeten in het restaurant van het hotel op het strand. Lekker eten met de voetjes in het zand.

Vanmorgen zijn Edwin en de meiden er vroeg op uit getrokken om dolfijnen te spotten en nog wat te snorkelen. Lovina staat bekend om de vele dolfijnen die hier elke ochtend de baai in komen voor het 'ontbijt'. We hadden wat gemengde gevoelens hierover. We hadden op internet berichten gelezen dat je wel met 40 bootjes op één plek ligt. Yasa had een adresje die het 'anders dan de anderen' zou doen. Dat viel wel even tegen. Ze lagen gewoon tussen alle andere bootjes. Maar goed, wel dolfijnen gezien en dat wilden de meiden graag. Het snorkelen was ook leuk maar wel wat kort. In Pemutaran was Fleur snel uitgesnorkeld, maar nu wilde ze nog wel een keer. Het is hier allemaal redelijk goedkoop dus na het ontbijt hebben ze bij één van de vissers nog een snorkeltripje geregeld van anderhalf uur. Ook Fleur heeft nu de smaak te pakken gekregen. Niet alleen van het snorkelen, maar ook van de massage die ik vanmiddag voor haar had geregeld. Ze bieden hier in dit hotel ook massages voor kinderen aan. Dat wilde ze wel een keer proberen. Lekker relaxen op de tafel dus. Lianne ook. Wij hebben in de tussentijd lekker op de loungebedden bij het strand gelegen. Drankje erbij, lekker lunchen. Heerlijk!

Rond een uur of 5 zijn we langs het strand gelopen op zoek naar een leuke eettent. De meiden gingen met enige tegenzin mee. Ze wilden het liefst in het hotel blijven. We kwamen terecht bij een ontzettend leuke beachclub. Eerst een cocktail gedronken in de zitzakken op het strand. De sfeer was zo leuk, dat we daar ook zijn blijven eten. Lianne was met name enthousiast over de muziek. Ze wilde heel graag weten of ze die muziek ergens kon krijgen. Even een praatje gemaakt met de DJ. Als we een USB hadden, wilde hij het er wel opzetten. Uh, nee, die hadden we nou net niet bij de hand. Geen probleem, ze gingen er wel ergens één halen. Een jongen werd erop uit gestuurd om dit te regelen. Dan zouden we alles na het eten tegen een kleine vergoeding krijgen. En inderdaad, na een heerlijke maaltijd (een visschotel met tonijn, garnalen, inktvis en een grote kreeft) kregen we keurig een USB stick overhandigd. Lianne mocht nog even meekijken of alles erop stond wat ze wilde. Daarna werden we met de shuttledienst keurig teruggebracht naar ons hotel. Het was een erg leuke avond. Morgen reizen we door naar Sidemen. De één na laatste stop van onze vakantie.

1. Joke Sonneveld:
    27 juli 2017
    weer heel leuk om te lezen, we genieten helemaal mee!
  2. Annemarie:
    28 juli 2017
    Weer gezellig te lezen, prachtig de dolfijnen,
    en dan heerlijke massage , ik ben jaloers ,
    Geniete hoor xx