Swaziland

29 juli 2018

Afgelopen zaterdag hadden we een lange reisdag voor de boeg; van St. Lucia naar Malkerns in Swaziland. Jammer om ons mooie guest house in St. Lucia te verlaten. We moesten zo’n 365 kilometer rijden naar de volgende bestemming. Onderweg passeerden we de nodige dorpjes. Bijzonder om te zien hoe de mensen leven.

Vlak voor de grensovergang naar Swaziland zagen we een bord met restaurant erop. We besloten daar te lunchen. Wat een mooie plek was dat! We dachten dat het restaurant vlak achter het toegangshek zou zijn. We moesten echter een flink stuk over een zandweg rijden en een steile heuvel op. Maar dat was zeker de moeite waard! We kwamen uit bij een lodge met prachtig uitzicht over een meer. Wat een rust daar. En ook nog eens heerlijk eten. Daarna verder naar Swaziland. Aan de grens de nodige formaliteiten. Eerst om Zuid Afrika uit te gaan allemaal de bus uit om een stempel te halen. We dachten daarna door te kunnen, maar er moest ook nog een stempel van de douane komen. Vervolgens een stukje rijden door niemandsland om daarna weer allemaal uit de bus te moeten om een stempel te halen om Swaziland in te kunnen. Nadat een ieder het stempeltje had gehaald, konden we onze reis in Swaziland vervolgen. Best een verschil met Zuid Afrika. Swaziland lijkt een stuk armoediger te zijn.

Tegen het einde van de middag kwamen we aan bij Malandelas lodge in Malkerns. Toen we aan kwamen rijden hadden we even onze bedenkingen, maar eenmaal door de poort bleek het toch een prachtig mooie locatie. De kinderen namen de 2 grote kamers in beslag en wij als ouders moesten het met de kleinere kamers doen. ‘s Avonds heerlijk gegeten in het restaurant op het terrein onder het genot van een (nou ja, 2 dan) lekkere fles rode wijn. Spareribs, steaks, salade; wie zegt dat je niet lekker kunt eten in Zuid Afrika heeft het toch echt verkeerd.

De volgende dag moesten wij ons tussen 8.30 uur en 9.00 uur melden bij Swazi trails voor onze safari mountainbike tour. We hebben echter last van een academisch kwartiertje, dus we liepen weer iets achter op schema. Het ontbijt nam ook iets meer tijd in beslag dan verwacht. Niet erg, want de ontbijtruimte was erg sfeervol. Een paar tafels in een mooi ingerichte ruimte met een openhaardje. Je kunt de dag slechter starten.

Iets na negenen waren we dan bij Swazi trails waar de fietsen voor ons klaar stonden. Nadat iedereen een fiets op de juiste hoogte had en voorzien was van een helm gingen we op pad. We startten direct al met wat flinke heuvels. Dat viel behoorlijk tegen, althans voor mij dan. Daarna door een dorpje. Erg leuk. Kinderen stonden langs de kant van de weg om ons een high five te geven. We kregen nu ook van dichtbij een kijkje in het dorpse leven. Na al best een flinke fietstocht kwamen we in het wildpark aan. Al snel zagen we de eerste giraffen, koedoes, zwijnen en later ook krokodillen en nijlpaarden. Het was een mooie fietstocht. Daarna de terugweg. We hadden flinke stukken bergafwaarts en ja, dan moet je dus ook weer naar boven. Lianne en Stijn fietsten vrij makkelijk achter de gids aan de heuvel op en ook Michiel stapte niet van de fiets af. Diana had in het begin wat moeite, maar ging daarna ook goed. De rest had wat meer moeite, alhoewel Edwin stukken ook goed ging. Fleur ging het laatste stuk onder aanmoediging van de gids ook met haar laatste krachren de heuvel op. Ontzettend knap! We waren allemaal blij dat het einde in zicht was en ploften toch wel enigzins uitgeput op het terras neer. We waren wel aan een drankje en wat te eten toe. Het was een mooie tocht, maar ik moet wel bekennen dat het mountainbiken mij wel wat tegenviel. Maar terugkijkend was het een mooie ervaring.

Weer terug in het hotel wilden de kinderen erg graag zwemmen. Uiteindelijk waren Stijn en Max de enige die de sprong in het koude water maakten, maar ook zij wisten niet hoe snel ze er weer uit moesten komen. De rest van de middag hebben we het lekker rustig aan gedaan. Diana en Michiel genoten van een mooie zonsondergang, de kinderen waren op hun kamer op de ipad en ik heb een dutje gedaan. ‘s Avonds weer lekker gegeten in het restaurant. Het was weer een mooi plekkie hier!

1. Anna Van zoeren:
    Prachtige foto's, indrukwekkend!
  2. Joke Sonneveld:
    31 juli 2018
    Jammer dat ze geen e-bikes hebben hè!
    Goed bezig hoor!
    Liefs
  3. Annemarie:
    31 juli 2018
    Poe poe , ondernemend , een prestatie hoor, goed gedaan, ook fleur petje af, goed van jou.👍👍👍💋💋💋