Marloth Park en Kruger

1 augustus 2018 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Maandag 30 juli zijn we van Swaziland naar Marloth Park gereden. Een park aan de Zuidkant van het Kruger Park. Iedere keer denken we; wat jammer om dit mooie plekje te verlaten, om vervolgens op een nog mooiere terecht te komen. Maar eerst de tocht naar Marloth Park. Op zich weer weer een mooie rit, maar geen heel bijzondere dingen. Eerst nog een tijdje door Swaziland. Toen we door een grotere plaats reden, kwamen we daar een KFC tegen. Daar wilden de kinderen heel graag even wat eten. Dat hebben we dus maar gedaan, hoewel ze eigenlijk niet mogen klagen over het eten hier. Redelijk westers allemaal. Er is altijd wel iets van een steak, spareribs, kipkluifjes, pizza of pasta. Geen rare dingen dus. Terwijl de kinderen bij de KFC zaten, zijn Diana, Edwin en ik even de supermarkt ingelopen om wat drinken en snoepjes in te slaan. Geen Spar dit keer, maar een Afrikaanse supermarkt met Afrikaanse merken in plaats van Fanta, Coca Cola en zo. Aangezien ons cash geld op was, liep Edwin nog even naar de pinautomaat. Niet echt goed over nagedacht, want we zaten nog in Swaziland. Daar kun je wel met Zuid Afrikaanse munten betalen, maar in Zuid Afrika niet met die van Swaziland. Gelukkig konden we ze bij de bank omruilen voor Zuid Afrikaanse Randen.

Bij de grens weer de nodige formaliteiten en stempels halen. Dat ging gelukkig redelijk snel, alhoewel de dame hier constateerde dat in de geboorteakte (die moet je hier voor kinderen bij je hebben om het land in te mogen) van Fleur het jaartal 2007 staat terwijl ze geboren is in 2006 en dit dus ook in haar paspoort staat. Een vals geboortebewijs was haar conclusie. Het was ons nog niet opgevallen en we hebben de akte al 3x moeten laten zien. Op Düsseldorf bij het inchecken, nog een keer bij het instappen en bij de douane in Zuid Afrika. Niemand die het gezien had. Nadat we hadden uitgelegd dat wij het niet eerder gezien hadden en Fleur geboren is in 2006, mochten we gelukkig toch door.

Aan het einde van de middag kwamen we aan bij Needles lodge. Wat een prachtige plek en wat een mooie lodge! Midden in de natuur en alles keurig verzorgd. Nadat de kamers verdeeld waren, installeerden we ons op het terras met een lekkere fles Rosé. Je kunt het slechter treffen. De eigenaar adviseerde ons een wandeling naar het hek van het Kruger park te maken. De mannen gingen dit doen. Diana en ik bleven op het terras en de meiden gingen douchen. Al snel kregen we bezoek van pumba en later ook wat koedoes. Leuk om dit zo vanaf het terras te zien. Nadat ook de mannen terug waren kregen we eten rondom de vuurplaats. Heel sfeervol. Een mooie avond!

Dinsdag zijn we via het Krugerpark naar Tentenkamp Khoka Moya in Manyeletti gereden. In het Krugerpark zagen we al snel de eerste zebra’s. Later ook olifanten, giraffen, gazelles en leeuwen. We konden geen 10 minuten rijden zonder wat te zien. De kinderen (en wij ook) werden helemaal enthousiast. Op zich heel leuk om zoveel wild te zien, maar ook een klein nadeel. Iedere keer dat er wat te zien was, ontstonden er verstoppingen op de weg. De reis duurde dus een stuk langer dan verwacht. Eenmaal het park uit, verliep alles ook wat minder soepel en we moesten een heel stuk omrijden. We kwamen daardoor wat te laat aan in het park. De gate sloot om 17.30 uur en wij hadden als aankomsttijd 17.45  staan. We hadden al een paar keer telefonisch contact gehad met het tentenkamp en zij zouden de bewakers bij de gate informeren dat wij nog onderweg waren en een ranger sturen om ons te begeleiden naar het kamp. Het was al bijna donker en dan mag je niet meer zelf rijden. Maar goed ook, want het was nog wel 20 minuten rijden vanaf de gate naar het kamp. Eenmaal aangekomen in het kamp kregen we wat instructies en werden we naar onze tenten gebracht. Mooie ruime safaritenten met alles erop en eraan. We kregen een kwartier de tijd om ons om te kleden en dan zou de ranger klaar staan om ons naar het hoofdgebouw te brengen voor het avondeten. Na 17.30 mag je niet meer zonder begeleiding je tent uit. Ook van tent naar tent lopen is niet toegestaan. Het eten smaakte prima. Onze ranger Devence voor de safari van vandaag at met ons mee om alvast kennis te maken. Een aardige man. Toen we klaar stonden om teruggebracht te worden naar de tent zagen we een hyena lopenen kort daarna verscheen er een olifant om bij de waterplaats wat te drinken. Nu begrepen we dus ook waarom je niet alleen mocht lopen! Wat een ervaring. Eenmaal in de tent snel het bedje in. We waren allemaal moe van de enerverende dag. Toen we het bed instapten, merkten we dat deze verwarmd was. Midden in de wilnernis, maar dus niet helemaal back toe basic.

Vanmorgen werden we om 6.00 uur door drums gewekt. Om 6.30 uur begon de ochtendsafari. De thee en koffie stond klaar en nadat we een kopje op hadden, vertrokken we in onze safariauto met onze ranger en een tracker die op een stoeltje voorop de auto zat. Dit was andere koek dan het Krugerpark. Zandwegen met de nodige hobbels. De rangers hebben onderling contact om door te geven als  er wat te zien is en dan wordt er offroad gereden. Er mogen niet meer dan 3 auto’s bij de dieren dus je staat er niet met z’n allen omheen. Vanmorgen hebben we ontzettend veel dieren gezien. Stijn en Max hadden als wens een luipaard of een cheeta doorgegeven. Nou, dat is gelukt. Allebei zelfs! Cheeta’s die een impala aan het opeten waren en een luipaard met zijn prooi in de boom. De luipaard sleept zijn prooi de boom in zodat hij deze rustig kan opeten. De luipaard lag er nu zelf onder. Ook de hyena’s waren in de buurt. Daarnaast leeuwen gezien, een olifant, buffels, zebra’s, vele antilopes, gnoes en vele mooie vogels. De neushoorn konden we helaas niet vinden. Tevreden kwamen we om 9.30 terug in het kamp voor het ontbijt. Daarna heerlijk bij het zwembad gezeten en wat uitgerust. Na de lunch begon om 15.30 de middag safari. In het begin zagen we wat minder dieren, maar later nog het nodige wild gezien. Nu ook giraffes en nijlpaarden en toen....toch nog de neushoorn! Een moeder met kind. De big five op één dag! Wat gaaf! Daarna nog even gekeken bij de luipaard die nu in de boom zat. De hyena’s lagen eronder.

Op de terugweg maakten we een stop om evenwat te drinkenen de zonsondergang te zien. Een complete barinhoud was mee. Mooi om daar midden in de natuur wat te drinken. In het donker reden we terug naar het kamp, althans dat dachten we. We werden echter naar een mooie plek gebracht waar allemaal vuren aan waren en een braai (bbq) klaar stond. Er waren ook gasten van het andere tentenkamp van Honeyguide tented camps. De bbq werd geopend met een prachtig lied en toelichting van de kok. Het smaakte allemaal prima! Daarna werden we door Devance weer terug gebracht naar het kamp. Wij waren een van de eersten die vertrokken. We waren net onderweg toen Michiel constateerde dat zijn rugzak niet meer in de jeep lag. Devance vroeg of Mchiel wel zeker wist dat hij deze in de auto had laten liggen. Dat wist hij zeker. Wij allemaal onder de stoelen kijken en toen constateerden we dat er allemaal andere zaken lagen die niet van ons waren. Verkeerde jeep! Hilariteit alom dus. Snel terug naar de braaiplaats om plaats te nemen in de juiste jeep inclusief rugzak van Michiel. Bij terugkomst werden we direct naar onze tenten gebracht. Het barpersoneel was op de bbq plaats aan het werk dus een afzakkertje zat er niet meer in. Nou ja, ook goed want we hebben besloten om morgenochtend toch nog met de ochtendsafari mee te gaan voordat we weer doorreizen naar onze volgende bestemming Graskop. Lekker vroeg dus het warme bedje in.

(Dit is het reisverslag van gisteren. In de tent kon ik dit niet online zetten. De foto’s volgen nog)

1. Anna Van zoeren:
    2 augustus 2018
    Weer een fantastisch verslag!
  2. Wout en Ans van Zoeren:
    2 augustus 2018
    Het blijft van mensen zoals ik van kort na de tweede wereldoorlog ongelooflijk dat je op deze wijze weet wat er gebeurt aan de andere kant van de aardbol. En dat binnen enkele seconden. Een verrijking. Heerlijk om zo op de hoogte te worden gehouden van wat jouw kinderen en kleinkinderen allemaal beleven. Ik kijk nu al uit naar het volgende reisverslag Caroline.
  3. Joke Sonneveld:
    2 augustus 2018
    Dar is inderdaad genieten en geweldig om dit zo via dit verslag mee te mogen maken!
  4. Miriam:
    Ook ik heb weer genoten van je verslag zus! Dé big five! Geweldig 😁👍🏻
  5. Winanda:
    3 augustus 2018
    Super leuk om jou en je reisgenoten zo weer te kunnen volgen, beleef een klein beetje Afrika mee hier in het warme Nederland. Veel plezier op jullie verdere reis.