Graskop en Johannesburg

5 augustus 2018 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Donderdag 2 augustus zijn we weer vertrokken uit het Krüger Park, na eerst nog een ochtend safari te hebben gemaakt. Deze Safari was niet zo spannend als die van de dag ervoor. Het duurde erg lang voor we de eerste dieren zagen en het bleef bij wat Zebra’s, gnoes, impala’s, koedoes en wat vogels. Onze ranger en tracker zagen sporen van een groep leeuwen en het leek erop dat ze een prooi te pakken hadden. We hebben een tijd gezocht, maar konden ze helaas niet vinden. Op de terugweg naar de lodge zagen we nog twee olifanten en een grote kudde buffels. Dat was toch nog een mooie afsluiting van de Safari.

Na het ontbijt moesten we deze mooie plek weer verlaten. Op naar Graskop, de volgende bestemming. Op zich een korte route. We hadden via de panoramaroute kunnen rijden, maar door de ochtendsafari waren we wat later weg dan gepland. We wilden voor het donker in Graskop zijn. Daar aangekomen zijn we eerst naar het huis gereden dat we geboekt hadden, Rose cottage. Zag er allemaal prima uit. Ietswat oubollig, maar ruim genoeg. 4 slaapkamers, 3 badkamers, woonkamer en een serre met haardje. Voor alle deuren hekken en voor de openslaande ramen tralies. Raar gevoel, maar goed, ook wel weer veilig. Je ziet dat sowieso veel op straat. Zelfs de kleine en eenvoudig uitziende huizen hebben hekken met prikkeldraad om het huis staan. Het straatbeeld geeft dus geen vriendelijke indruk. Heel anders dan wij in Azië gewend zijn.

Daarna door naar de Spar boodschappen doen. We moesten hier immers zelf koken en ontbijt regelen. In de wijk waar wij zaten was geen restaurant en we wilden niet in het donker naar het dorp rijden. Van Rosie kreeg ik de vraag of ik, als we toch naar de Spar zouden gaan, wat elektriciteit wilde kopen. Ik dacht eerst dat ik de vraag niet goed had begrepen; wat moest ik kopen? Het antwoord was nogmaals elektriciteit. Ik had het dus wel goed verstaan. Je moet dat hier in de winkel kopen en wordt er een saldo op een pasje gezet.

Nadat we voldoende eten, drinken, elektriciteit en hout hadden ingeslagen weer terug naar het huis. Onze gastvrouw Elsie die naast het huis woont was inmiddels klaar met schoonmaken en we konden ons dus installeren in het huis. Nadat we dat gedaan hadden hebben we het vuurtje in de serre aangemaakt. Daar moest eerst nog wat aanmaakhout voor bij elkaar worden gesprokkeld en de houtblokken moesten met de bij Elsie geleende bijl een stukje kleiner worden gemaakt. Maar uiteindelijk hadden we een lekker warm vuurtje. Was ook wel nodig, want in Graskop was het een stuk kouder en het huis had geen verwarming. Glaasje wijn erbij, stukje camembert, het kan slechter. Er stond een doos met films en een dvd speler dus de kinderen vermaakten zich ook wel.

Daarna eten gemaakt. Ons plan was vlees te grillen op de gasbbq die in de serre stond, maar halverwege moesten we uitwijken naar de keuken. Het was toch ook wel lekker om weer eens zelf wat te kunnen maken. Een prima avond dus.

De volgende ochtend wilden we ontbijt maken. Het was echter erg koud in huis dus de mannen hadden de elektrische platen van het fornuis volop aangezet om de keuken iets behaaglijker te maken. We vergde echter iets teveel capaciteit zodat de installatie overbelast was. Toen deed dus niets het meer. Van Elsie kregen we een gasbrander, zodat we de eieren toch nog konden bakken. Diana was creatief door het brood in de vlammen te roosteren.

Na het ontbijt hebben we een stukje van de panoramaroute gereden. Bij Bourkes potholes hebben we een hapje gegeten. Erg leuk want er was een grote groep schoolkinderen die heel enthousiast op ons reageerden en high fives wilden geven. Al met al was het een leuke dag. Bij terugkomst in Graskop weer even boodschappen gedaan en ‘s avonds een lekkere pan spagetti gemaakt.

Gisteren zijn we naar Johannesburg gereden waar we in Aero airport guest lodge verblijven. Een prima accomodatie voor de laatste nacht voordat we naar de Seychellen vliegen. Dat we dicht bij het vliegveld zitten, is goed te merken. De vliegtuigen vliegen hier vlak over en dat geeft een flink lawaai. Maar desondanks toch redelijk geslapen. Nu zitten we in het zonnetje in de tuin te wachten totdat we naar het vliegveld worden gebracht. Om 13.45 uur vliegen we met Air Seychelles naar Mahé. Ons Zuid Afrika avontuur zit er dus bijna op.

1. Annemarie:
    5 augustus 2018
    Dus weer een prachtige avontuurlijk vakantie afgesloten, een heel andere soort vakantie maar ook een die er zijn mag, geweldig, en nu nog een weekje reflexen, ik heb het resort opgezocht, ziet er prachtig, nog fijne dagen, knuffel 😘😘😘
  2. Wout en Ans van Zoeren:
    5 augustus 2018
    Erg leuk geschreven Caroline. We maken op afstand jullie vakantie toch van "dichtbij" mee. Goede vlucht naar de Seychellen en geniet daar met z`n allen van de rust. Misschien wel nodig.
  3. Marian:
    5 augustus 2018
    Veel plezier ! De mooie vakantie in zuid Afrika is geweldig om op terug te kijken 😘🏝
  4. Joke Sonneveld:
    Ha, ha koud!
    Wij hebben de grootste moeite om het hier een beetje koel te krijgen!
    De weersberichten voor komende week zijn beter en hopelijk wat regen, minder leuk voor jullie, dus geniet er nog maar even van😘