Berastagi en Samosir

18 juli 2017 - Berastagi, Indonesië

Eergisteren vertrokken we na het ontbijt vanuit ons hotel ecolodge in Bukit Lawang naar Berastagi. Jammer om dit mooie plekje in de jungle te verlaten, maar toch ook wel fijn om weer wat naar de bewoonde wereld te trekken. Al is het alleen maar om onder een lekkere warme douche te kunnen staan.

Het was een lange maar mooie reisdag. Het blijft leuk om naar alles wat er buiten gebeurt te kijken. Onderweg zijn we een paar keer gestopt om wat dingen te bekijken, waaronder een markt waar we langs reden. Leuk om te zien. Ook hier kwamen we niet onder een paar fotomomenten uit. Wat later zijn we nog bij een fruitstalletje gestopt waar we wat fruit hebben gekocht. Vlak voor we in Berastagi aankwamen, hebben we nog een Birmese tempel bezocht. De fruitmarkt hebben we overgeslagen. De meiden wilden graag naar het hotel en ik voelde mij niet zo lekker. Dat was begonnen na de lunch en tot op heden heb ik er nog steeds last van. Op basis van de reviews had ik niet zulke hoge verwachtingen van dit hotel, maar het zag er allemaal mooi en netjes uit. We hadden 2 hele ruime kamers naast elkaar met zicht op het zwembad. Dat het ook anders kon hoorden we de volgende ochtend aan het ontbijt van een ander Nederlands gezin. Die hadden kleine kamers aan de weg gelegen, waardoor ze slecht hadden geslapen.

Na aankomst hadden we eerst even een ontmoeting met de gids van Edwin en Lianne voor de vulkaanbeklimming. Een bijzondere maar wel heel enthousiaste man. Hij maakt ook reportages en documentaires over vulkanen en wist dus heel veel te vertellen. Vertrektijd voor de volgende ochtend: 4:00 uur. Fleur wilde in eerste instantie mee, maar zag daar later toch vanaf toen ze hoorde hoe laat ze op moest. Na deze ontmoeting zijn we naar onze kamers gegaan en vanuit daar naar het zwembad. Fleur kon niet wachten om te zwemmen. Het zwembadwater was echter behoorlijk koud, dus de zwempret was snel over. In het zonnetje zitten was er ook niet bij. Een uurtje ervoor was er een eruptie geweest van de vulkaan (dit gebeurt elke dag 2 of 3 keer) en daardoor zat er allemaal as in de lucht. Dus maar lekker douchen onder een heerlijke warme douche. Daarna lekker gegeten in het restaurant en toen vroeg het bedje in. Edwin sliep bij Lianne op de kamer en Fleur bij mij. Zo konden Fleur en ik lekker uitslapen.

We werden rond 8.00 uur wakker geklopt door Edwin en Lianne die weer terug waren van de vulkaantocht. Lianne was helemaal verkleumd, zo koud had ze het gehad. Ze hadden wel een trui mee, maar de 15 graden die het zou zijn was het bij lange na niet. De tocht zelf was wel aardig, maar niet spectaculair. De zonsopgang die ze hoopten te zien, konden ze door de bewolking niet zien. Verder was het redelijk steil omhoog dus vermoeiend. Maar al met al hadden ze het ook weer niet willen missen. Nadat Edwin en Lianne wat opgewarmd waren door een warme douche hebben we ontbeten. Daarna weer de bus in voor de reis naar het Toba meer. Onderweg zijn we gestopt in een dorpje om Batak woningen te bekijken. Bijzonder om te zien hoe de mensen daar nog leven. Verder nog een stop gemaakt bij een mooie waterval. Weer enkele fotomomentjes voor Lianne en Fleur. Daarna door naar de haven voor de overtocht met de ferry naar Samosir. We waren net op tijd om nog mee te kunnen. Na een overtocht van zo'n 30 minuten en een kleine 45 minuten rijden kwamen we aan bij Tabo cottages in het plaatsje Tuk Tuk. Een mooi complexje. Nadat we onze kamer betrokken hadden, hebben we lekker bij het zwembad gezeten en wat eten en drinken besteld. De lunch hadden we namelijk overgeslagen, zodat we best trek hadden. 's Avonds gegeten in een restaurantje. Zelf heb ik weinig gegeten. Bij de aanblik en geur van het eten, ging mijn buik opspelen. Ik ben dus snel terug gegaan naar het hotel en na een toiletbezoek het bed ingedoken.

Vandaag hebben we een relaxdagje gehouden. We zouden een tour over het eiland hebben, maar dat gaan we nu morgen doen. Vanmorgen dus uitgeslapen en heerlijk ontbeten. Voor het eerst hadden we een uitgebreid ontbijtbuffet. Nou ja, dat hadden we wel eerder, maar dan was er voornamelijk keuze in Aziatische gerechten. 's Ochtends rijst eten is niet zo mijn ding. De enige die 's ochtends aan de rijst zat, was Fleur. Maar vanmorgen dus veel keuze. Pancakes, wafels, lekker zelf gebakken brood, omelet, veel fruit en zelfs pindakaas en hagelslag. De eigenaresse hier is Duitse. Een goede start van de dag dus. Verder hebben we lekker bij het zwembad gelegen. Ik heb de was nog even weggebracht bij een laundry service om de hoek. Voor een grote plastic tas met was moest ik maar liefst 20.00 rupiah (€ 3,-) afrekenen. Eigenlijk nog minder ik heb het maar naar boven afgerond. Edwin heeft met Fleur kano gevaren en om 17.00 hebben we een heerlijke massage gehad. Dat hadden we via de chauffeur geregeld. Vanavond lekker gegeten en nog even een kop koffie in het hotel. Nu zo lekker het bed in. Morgenochtend moeten we om 9.00 uur klaar staan voor de eilandtour.

1. Joke Sonneveld:
    18 juli 2017
    In de vakantie is het ook wel lekker om eens lekker te relaxen toch, lekker en en heerlijk luieren bij het zwembad, ze noemen het ook wel: batterij opladen!
  2. Carolien Sonneveld:
    19 juli 2017
    Dat is zeker lekker! Morgen rijden we weer naar hotel Deli River in Medan en dan vliegen we vrijdag naar Bali. Daar blijven we eerst 3 nachten in Ubud.
  3. Annemarie:
    19 juli 2017
    Wat weer een mooi verhaal, weer een belefenis ,
    Kan mij voorstellen een lekker dagje niets doen.
    Nu in een mooi resort, ik heb het opgezocht.
    Wat een volle boot, en dan vrijdag alweer naar Bali.
    Gaat wel snel allemaal hè, geniet nog veel knuffel
  4. 20 juli 2017
    heb je verslag weeg gelezen erg leuk!!
    Jammer dat je buik van slag is hoop voor je dat het gauw over gaat.
    wat een temp. verschillen heb je zo. maar de vulkaan is ook hoog je houd er dan niet voldoende rekening mee. knuffel